<\/p>\n
A piacon sz\u00e1mos megold\u00e1st kaphatunk a g\u00e9pj\u00e1rm\u0171nk ut\u00f3lagos “okos\u00edt\u00e1s\u00e1ra”, de csak nagyon kev\u00e9s olyan aut\u00f3t tal\u00e1lunk az utakon, ami a fut\u00f3szalagr\u00f3l legurulva val\u00f3ban okos funkci\u00f3kkal rendelkezik. Nem kell nagy dologra gondolnunk, nem az \u00f6nvezet\u00e9s ezen a t\u00e9ren a c\u00e9l, hanem, mint a “kiterjesztett otthonunk” r\u00e9sze, olyan k\u00e9nyelmi, biztons\u00e1gi \u00e9s takar\u00e9koss\u00e1gi funkci\u00f3k m\u0171k\u00f6dtet\u00e9se, ami az okosotthonunk eset\u00e9ben term\u00e9szetes lehet.<\/p>\n
A g\u00e9pj\u00e1rm\u0171vek eset\u00e9ben a rendel\u00e9sszer\u0171 m\u0171k\u00f6d\u00e9shez kapcsol\u00f3d\u00f3 funkci\u00f3k \u00e9lesen k\u00fcl\u00f6nv\u00e1lnak az egy\u00e9b, utasok k\u00e9nyelm\u00e9t biztos\u00edt\u00f3 funkci\u00f3kt\u00f3l, hiszen l\u00e9tfontoss\u00e1g\u00fa, hogy a aut\u00f3 mindig pontosan azt tegye \u00e9s \u00fagy reag\u00e1ljon, ahogy azt a tervez\u0151 asztalon megtervezt\u00e9k, az utasbiztons\u00e1g, a k\u00f6rnyezet biztons\u00e1ga \u00e9s a g\u00e9pj\u00e1rm\u0171 \u00e1llag\u00e1nak meg\u00f3v\u00e1sa az els\u0151dleges feladat. A “nem alapfunkci\u00f3k” eset\u00e9ben is csak ritk\u00e1n \u00e9s nagyon limit\u00e1ltan van lehet\u0151s\u00e9g arra, hogy valami k\u00fcls\u0151 rendszer beavatkozzon. J\u00f3 p\u00e9lda erre a klimatiz\u00e1l\u00e1s: klimatiz\u00e1l\u00e1si z\u00f3n\u00e1k, \u00fcl\u00e9sf\u0171t\u00e9s\/h\u0171t\u00e9s is rendelkez\u00e9sre \u00e1ll, viszont ezek szab\u00e1lyoz\u00e1sa nem gy\u00e1ri fejegys\u00e9gr\u0151l m\u00e1r nem plug-and-play megold\u00e1s.<\/p>\n
Nagy el\u0151rel\u00e9p\u00e9s volt a telefonok kijelz\u0151j\u00e9nek “be\u00e9p\u00fcl\u00e9se” a fed\u00e9lzeti “info-tainment” (inform\u00e1ci\u00f3s \u00e9s sz\u00f3rakoztat\u00e1si) rendszerekbe, mint p\u00e9ld\u00e1ul az Android Auto \u00e9s az Apple CarPlay. \u00cdgy a gy\u00e1rt\u00f3k v\u00e1ll\u00e1r\u00f3l leker\u00fclt a felel\u0151ss\u00e9g egy esetleges “alkalmaz\u00e1s piact\u00e9r” m\u0171k\u00f6dtet\u00e9s\u00e9vel kapcsolatban \u00e9s a felhaszn\u00e1l\u00f3k maguk szabhatt\u00e1k testre a megfelel\u0151 alkalmaz\u00e1sokkal a rendszert. Az Android Auto \u00e9s az Apple CarPlay is meglehet\u0151sen szigor\u00fa felt\u00e9teleket szab a g\u00e9pj\u00e1rm\u0171 kijelz\u0151j\u00e9n fut\u00f3 alkalmaz\u00e1sokkal szemben, ami els\u0151sorban a vezet\u00e9sbiztons\u00e1got szolg\u00e1lja.<\/p>\n
Az Apple viszont szeretne tov\u00e1bbl\u00e9pni \u00e9s lehet\u0151v\u00e9 tenni, hogy a CarPlay-en kereszt\u00fcl hozz\u00e1f\u00e9rhessen a kl\u00edma \u00e9s a be\u00e9p\u00edtett hangtechnika vez\u00e9rl\u00e9s\u00e9hez, illetve \u00e9rz\u00e9kel\u0151 inform\u00e1ci\u00f3kat kaphasson a k\u00fcls\u0151 \u00e9s bels\u0151 h\u0151m\u00e9rs\u00e9kletr\u0151l, p\u00e1ratartalomr\u00f3l, esetleges figyelmeztet\u00e9sekr\u0151l \u00fcl\u00e9sek helyzet\u00e9r\u0151l \u00e9s \u00e1llapot\u00e1r\u00f3l (\u00fcl-e valaki az \u00fcl\u00e9sen). Ennek a c\u00e9lja term\u00e9szetesen hossz\u00fa t\u00e1von nem m\u00e1s, mint az otthonunkban m\u00e1r ismert HomeKit-es eszk\u00f6z\u00f6k automatiz\u00e1ci\u00f3j\u00e1hoz hasonl\u00f3 megold\u00e1s: P\u00e9ld\u00e1ul a f\u0171t\u00e9s\u00e9r felel\u0151s kl\u00edma egys\u00e9g szab\u00e1lyoz\u00e1sa a k\u00fcls\u0151 \u00e9s bels\u0151 h\u0151m\u00e9rs\u00e9klet, bels\u0151 p\u00e1ratartalom \u00e9s a g\u00e9pj\u00e1rm\u0171ben l\u00e9v\u0151 szem\u00e9lyek sz\u00e1ma \u00e9s ig\u00e9nye szerint (p\u00e9ld\u00e1ul id\u0151s kor\u00fa, seg\u00edts\u00e9ggel \u00e9l\u0151 vagy gyermek van az aut\u00f3ban).<\/p>\n
M\u00edg ezek a felt\u00e9telek az otthonunkban egyszer\u0171(bb)en megteremthet\u0151ek, a g\u00e9pj\u00e1rm\u0171vek eset\u00e9ben, ahol minden rendszer a gy\u00e1rt\u00f3 neve alatt fut \u00e9s a gy\u00e1rt\u00f3nak szinte kiz\u00e1r\u00f3lagos kontrollja van felette, sokkal nehezebben megteremthet\u0151ek. Az ig\u00e9ny azonban, hogy a g\u00e9pj\u00e1rm\u0171v\u00fcnk bels\u0151 param\u00e9terei jobban testreszabbhat\u00f3ak legyenek, egyre jelent\u0151sebb elv\u00e1r\u00e1s a g\u00e9pj\u00e1rm\u0171 tulajdonosok ir\u00e1ny\u00e1b\u00f3l, \u00edgy \u00e9rthet\u0151 az Apple t\u00f6rekv\u00e9se is, f\u0151leg ha a soha-el-nem-k\u00e9sz\u00fclt “Apple Car” koncepci\u00f3j\u00e1t is figyelembe vessz\u00fck. Az “IronHeart” (VasSz\u00edv) n\u00e9ven fut\u00f3 projekt nagy ellen\u00e1ll\u00e1sba \u00fctk\u00f6zik az aut\u00f3gy\u00e1rt\u00f3k r\u00e9sz\u00e9r\u0151l, hiszen olyan ter\u00fcleten k\u00edn\u00e1lhat extra szolg\u00e1ltat\u00e1sokat, ahol jellemz\u0151en magas haszonnal dolgoznak a gy\u00e1rt\u00f3k, el\u00e9g ha csak a hangrendszerek \u00e9s fejegys\u00e9gek \u00e1raira gondolunk, amelyek sokszor t\u00falsz\u00e1rnyalj\u00e1k az iPhone vagy iPad k\u00e9sz\u00fcl\u00e9kek \u00e1r\u00e1t l\u00e9nyegesen szolidabb k\u00e9pess\u00e9gekkel.<\/p>\n
Ha az Apple terve m\u00e9gis sikerrel j\u00e1r, akkor nem csak a most kiemelt helyzetben l\u00e9v\u0151 m\u00e1rk\u00e1k, mint a Tesla, BMV vagy a Volkswagen csoport g\u00e9pj\u00e1rm\u0171veit lehet majd az okosotthonhoz illeszteni (“Ha a kocsi a gar\u00e1zsba \u00e9rt \u00e9s a gy\u00fajt\u00e1s lekapcsolt, kapcsold fel a gar\u00e1zs vil\u00e1g\u00edt\u00e1s\u00e1t \u00e9s engedd le a gar\u00e1zskaput”)<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
A piacon sz\u00e1mos megold\u00e1st kaphatunk a g\u00e9pj\u00e1rm\u0171nk ut\u00f3lagos \u201cokos\u00edt\u00e1s\u00e1ra\u201d, de csak nagyon kev\u00e9s olyan aut\u00f3t tal\u00e1lunk az utakon, ami a fut\u00f3szalagr\u00f3l legurulva val\u00f3ban okos funkci\u00f3kkal rendelkezik. Nem kell nagy dologra \u2026 Okos aut\u00f3? Read More \u00bb<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":3265,"comment_status":"close","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_links_to":"","_links_to_target":""},"categories":[1112],"tags":[],"lang":"hu","translations":{"hu":3258},"yoast_head":"\n