Okos autó?

Ez a bejegyzés eredetileg ezen az oldalon jelent meg.

A piacon számos megoldást kaphatunk a gépjárműnk utólagos “okosítására”, de csak nagyon kevés olyan autót találunk az utakon, ami a futószalagról legurulva valóban okos funkciókkal rendelkezik. Nem kell nagy dologra gondolnunk, nem az önvezetés ezen a téren a cél, hanem, mint a “kiterjesztett otthonunk” része, olyan kényelmi, biztonsági és takarékossági funkciók működtetése, ami az okosotthonunk esetében természetes lehet.

A gépjárművek esetében a rendelésszerű működéshez kapcsolódó funkciók élesen különválnak az egyéb, utasok kényelmét biztosító funkcióktól, hiszen létfontosságú, hogy a autó mindig pontosan azt tegye és úgy reagáljon, ahogy azt a tervező asztalon megtervezték, az utasbiztonság, a környezet biztonsága és a gépjármű állagának megóvása az elsődleges feladat. A “nem alapfunkciók” esetében is csak ritkán és nagyon limitáltan van lehetőség arra, hogy valami külső rendszer beavatkozzon. Jó példa erre a klimatizálás: klimatizálási zónák, ülésfűtés/hűtés is rendelkezésre áll, viszont ezek szabályozása nem gyári fejegységről már nem plug-and-play megoldás.

Nagy előrelépés volt a telefonok kijelzőjének “beépülése” a fedélzeti “info-tainment” (információs és szórakoztatási) rendszerekbe, mint például az Android Auto és az Apple CarPlay. Így a gyártók válláról lekerült a felelősség egy esetleges “alkalmazás piactér” működtetésével kapcsolatban és a felhasználók maguk szabhatták testre a megfelelő alkalmazásokkal a rendszert. Az Android Auto és az Apple CarPlay is meglehetősen szigorú feltételeket szab a gépjármű kijelzőjén futó alkalmazásokkal szemben, ami elsősorban a vezetésbiztonságot szolgálja.

Az Apple viszont szeretne továbblépni és lehetővé tenni, hogy a CarPlay-en keresztül hozzáférhessen a klíma és a beépített hangtechnika vezérléséhez, illetve érzékelő információkat kaphasson a külső és belső hőmérsékletről, páratartalomról, esetleges figyelmeztetésekről ülések helyzetéről és állapotáról (ül-e valaki az ülésen). Ennek a célja természetesen hosszú távon nem más, mint az otthonunkban már ismert HomeKit-es eszközök automatizációjához hasonló megoldás: Például a fűtésér felelős klíma egység szabályozása a külső és belső hőmérséklet, belső páratartalom és a gépjárműben lévő személyek száma és igénye szerint (például idős korú, segítséggel élő vagy gyermek van az autóban).

Míg ezek a feltételek az otthonunkban egyszerű(bb)en megteremthetőek, a gépjárművek esetében, ahol minden rendszer a gyártó neve alatt fut és a gyártónak szinte kizárólagos kontrollja van felette, sokkal nehezebben megteremthetőek. Az igény azonban, hogy a gépjárművünk belső paraméterei jobban testreszabbhatóak legyenek, egyre jelentősebb elvárás a gépjármű tulajdonosok irányából, így érthető az Apple törekvése is, főleg ha a soha-el-nem-készült “Apple Car” koncepcióját is figyelembe vesszük. Az “IronHeart” (VasSzív) néven futó projekt nagy ellenállásba ütközik az autógyártók részéről, hiszen olyan területen kínálhat extra szolgáltatásokat, ahol jellemzően magas haszonnal dolgoznak a gyártók, elég ha csak a hangrendszerek és fejegységek áraira gondolunk, amelyek sokszor túlszárnyalják az iPhone vagy iPad készülékek árát lényegesen szolidabb képességekkel.

Ha az Apple terve mégis sikerrel jár, akkor nem csak a most kiemelt helyzetben lévő márkák, mint a Tesla, BMV vagy a Volkswagen csoport gépjárműveit lehet majd az okosotthonhoz illeszteni (“Ha a kocsi a garázsba ért és a gyújtás lekapcsolt, kapcsold fel a garázs világítását és engedd le a garázskaput”)

Kövess minket!

About okosotthon.guru

„A hálószoba lámpa kapcsolójához miért nincs távirányító?” Ez volt az a kérdés, ami elindított 2013-ban az okosotthonok világa felé, ekkor fogalmazódott meg bennem az elhatározás, hogy az otthonomat még kényelmesebbé, biztonságosabbá és nem utolsósorban energiatakarékosabbá teszem. Évekig nézelődtem a piacon fellelhető megoldások között, de még alaposabb utánajárás után sem tudtam eligazodni a rengeteg lehetőség és megoldás között, nem volt a piacon olyan megoldás vagy személy, aki átlátta volna a gyorsan változó okosotthon piacot és személyre szabottan tudott volna segíteni az otthonom kialakításában. Az elmúlt évek a lehetőségek feltérképezésével, kipróbálásával, valamint az önképzéssel teltek. Megismertem a „csináld magad” megoldásokat, a kész eszközöket majd a komplett épületautomatizálási rendszereket is. Kipróbáltam, szétszedtem, hogy megértsem, hogyan is működik, elkövettem az összes lehetséges hibát, amit ezen téren el lehet követni. Mindig arra törekedtem, hogy átfogóan megértsem és megismerjem a különböző megoldásokat és azok előnyeinek és hátrányainak ismeretében tudjak egyik vagy másik megoldás mellett dönteni. Az idő során azt vettem észre, hogy mások is hasonló helyzetbe kerültek, mint annak idején én. Szembesültek az őket elárasztó lehetőségekkel és nem tudnak választani az okosotthon megoldások között, mert úgy érzik, nincsenek a megfelelő információ birtokában. Feladatomnak éreztem, hogy segítsek nekik, így megalapítottam a Smartopert Kft-t és életre keltettem az Okosotthon Guru márkát, ahol márkafüggetlenül segítek eligazodni azoknak, akik okosotthont szeretnének, hogy valóban rájuk szabott okosotthonuk legyen. Telepítők és villanyszerelők is megkerestek, hogy melyik megoldást javaslom nekik, mert ők sem igazodtak ki a lehetőségek között, így született meg a Smopet, mely naprakész tudást biztosít a szakembereknek a piacon lévő megoldásokhoz, mert így lehetnek kiemelkedőek a területükön és szolgálhatják az ügyfeleik érdekeit.
View all posts by okosotthon.guru →